Loading Likes...

…jedného osudného dňa prišla E. s nápadom, že by sme mohli ísť do Vietnamu. V tej dobe tam jej kamoš pracoval na veľvyslanectve a pozval ju na návštevu. Vždy som túžila ísť do Ázie, no predstavovala som si, že investujem peniaze skôr do cesty do Japonska ako na Vietnam…

fruit of Vietnam

Ovocie Vietnamu podávané so soľou a čili

Kde to je? Čo tam ako budeme robiť? Prečo by som tam mala vôbec ísť? Netušila som nič z toho…

What happened in Vietnam, stays in Vietnam! bolo naše heslo, no napriek tomu vám porozprávam, čo sa v ďalekej Ázii dialo. Ale s cenzúrou, lebo čo sa stalo vo Vietname, ostane vo Vietname… 😀

durian, pinapple

Durian, najsmradľavejšie ovocie sveta a dozretý ananás

Keď tak spätne rozmýšľam nad prípravami na cestu, príde mi to veľmi komické. Očkovanie sa nakoniec ukázalo ako úplne zbytočné, keďže nie je povinné a víza do Vietnamu mi na veľvyslanectve síce dali, ale kvôli chýbajúcemu čomusi som si po pristátí musela vystáť radu na on arrival.  A toto bolo aj jediné o čo sme sa starali. O všetko ostatné sa postaral náš hostiteľ, ktorý sa ponúkol, že všetky presuny a ubytovanie vyrieši, keďže sa chystal cestovať s nami.

dragon fruit, mango, pomelo

Ovocie Vietnamu – pitahaya, mango, pomelo

How to get there: Náš výlet sa konal niekedy začiatok februára 2011 a za letenky do Vietnamu sme v tej dobe dali cca 500 EUR (bez akýchkoľvek akcií, keďže vtedy sme ešte nič také nepoznali). Ak by ste sa chceli pozrieť na dobré letenky, skúste pozrieť cez SkyScanner. My sme leteli z Viedne, s prestupom v Moskve a príletom do Hanoja. Let sám o sebe nebol ničím výnimočný až na fakt, že v lietadle z Moskvy bolo značné množstvo Vietnamcov, ktorým zákaz fajčenia na toaletách nijak neprekážal. 😀 Okrem toho bol v onboard entertainment obrovský výber ázijských filmov a toto ma brutálne bavilo! 😀

Severný Vietnam

Do Vietnamu sme prileteli ráno a po biednom spánku v lietadle sa začal hlásiť o slovo jetleg (časový posun vo Vietname je 7 hodín, bez prechodu na letný čas). Nevedela som pomaly ani ako sa volám a jediné po čom som túžila bola sprcha a posteľ. Cesta z letiska ma však vytrhla zo spánkového deficitu…

Dvojprúdová diaľnica mala v skutočnosti asi 5 pruhov. Ten úplne pravý, na Slovensku tiež nazývaný krajnica, patril kravským povozom. Pokračovali 2 pruhy pre osobné autá a pomedzi ne sa vytvorilo ďalších 5 – 10 pre motorky. Chaos, čistý chaos! 😀 Celý ten kolorit dotvárali okolité ryžové polia obrábané typicky vietnamsky oblečenými poľnohospodármi. Samozrejme, nechýbali ani vodné byvoly. Malebné! 😀

Hlavné mesto Hanoj

Prvý deň vo Vietname sme v podstate prespali, no za to sme boli svieže na večerný program.

Keďže náš hostiteľ nebol jediný Slovák žijúci vo Vietname, tento fakt bol veľmi príjemne využitý. Večer sme sa stretli s pár ľuďmi a dali sme si pivo v lokálnej krčme dole pod domov. Išlo vlastne iba o malé plastové stoličky, na ktoré nás usadili, pričom sme vyfasovali aj niekoľko stoličiek navyše, aby sme si mali kam položiť naše kabelky. 😀

Hanoi, Vietnam

Hanoj

Akonáhle bol smäd zahnaný, bolo treba naplniť žalúdky niečim fajnovým vietnamským. Išlo sa na hadiu večeru. Dobre čítate a chápete to správne. 😀 Išli sme jesť hady. Podľa mňa, každý kto má strach z hadov by to mal vyskúšať. Či to naozaj pomôže proti strachu z hadov neviem, ale teoreticky by to šlo… 😀 Na takejto večeri dostanete niekoľko chodov, pričom sa z hada spracuje úplne všetko. Koža, mäso, srdce, krv, žlč, nohy. Nie, nohy nie 😀

snake dinner, Vietnam

Hadia večera

Na prípitok sme vypili krv a žlč s vodkou. Poradím vám nedegustovať! 😀 Treba to iba hodiť do seba…

K tomu všetkému sme sa nechali ukecať a zjedli sme aj srdce. Podotýkam, že surové a ešte bilo. Vietnamci totiž veria, že ak zjete tlčúce srdce hada, budete nesmrteľný. A za to mi to stálo. 😀

blood with vodka

Hadia žlč a krv s vodkou

Po takomto ultimátnom štarte sme sa presunuli do clubu/baru, kde hrala živá filipínska revival kapela pestrú rockovú produkciu. Akože, ak sa raz budem vydávať a Vidiek odmietne moju ponuku prísť hrať, určite budem chcieť Filipíncov namiesto toho. Bola to najväčšia paráda na svete. ❤️

Spomínam si tiež ako za mnou prišla barmanka s odkazom od pánom pri tamtom stole, že by ma radi na niečo pozvali… Akože hneď som sa pakovala. Pri stole sedelo asi 8 vietnamských pánov a vyzerali ako z japonskej jakuzzi… Toto asi nebudem radšej skúšať 😀 Ostatok večera bol bujarý ako na Silvestra a spať sme išli celkom neskoro, resp skoro ráno… Na druhý deň bolo treba vstávať, vyrážali sme na cestu po Vietname.

Pokiaľ by som mala popísať prvé dojmy z Hanoja išlo by to ťažko. Okrem premávky sme vlastne nevideli nič. Autom sme prešli okolo námestia Ba Dinh, kde sa nachádza Ho Chi Minhovo mauzóleum a potom cez križovatku s počítadlom rátajúcim ľudí, ktorí na križovatke zahynuli… Toto celkom jasne vykresluje dopravnú situáciu vo Vietname. Miliardy motoriek, semafor skôr iba na okrasu, cez prechod sme prechádzali za plynulej premávky. Pravidlom bolo zachovať konštantnú rýchlosť. Žiadne trhané pohyby, žiadne zastavovanie, žiadny beh…

traffic in Vietnam

Premávka vo Vietname

Ako som už naznačila, pre Vietnam sú typické skútre. Ak ste niekedy videli také tie vtipné fotky kde štyria ľudia sedia na 1 motorke či niekto na nej vezie prasa, tak toto tu je bežná realita. No jokes!

Okrem toho, oblečenie čo sa predáva na bratislavskej Miletičke ľudia nosia úplne prirodzene. Kombinácia vyšívano-vybíjaných riflí, károvanej bundy a fluorescentných ponožiek v šľapkách je úplný mainstream. 😀

Inak, sever Vietnamu je tiež známym prípravou psieho mäsa… Neskúsila som. Bohužiaľ… 🙁

Centrálny Vietnam

Da Nang pagoda

Pagoda v Da Nangu

Druhý deň vo Vietname a z Hanoja sa presúvame do Da Nangu. Nestrácame čas! 😀 Pri tom všetkom čo sa zatiaľ dialo, som si ani nestihla uvedomiť aký obrovský kultúrny šok prežívam. Zrazu som si uvedomila, že jediné jedlo čo som zatiaľ mala bol had a na letisku som si mohla vybrať akurát tak z rôznych druhov vifonov. Prisahám! 😀 Zabudnite na kávičku a balené bagety ako ich poznáme z našich letísk. Vifony a rýchlovarné kanvice je to, čo majú v ponuke tie vietnamské. Po prežúrovanej noci som sa tomu ale až tak nebránila… 😀

Prišli sme však do Da Nangu a tu nastal boj s hladom. Na život a na smrť…

Da Nang

Našli sme reštauráciu. Menu po vietnamsky a do (vietnamskej) angličtiny preložené asi každé piate jedlo. Nesmelo som ukázala na obrázok kalamára. O chvíľku sa vrátil čašník a v plastovom košíčku mi priniesol squida veľkého ako moja ruka s otázkou, ako si ho želám pripraviť. Matka Božia, od hladu nezahyniem!!! Už som len pustila slinku, keď mi ho priniesli naspäť ugrilovaného a rozstrihaného nožnicami na pásiky. Cítila som ako kultúrny šok poľavil…

grilled squid

Grilovaný kalamár

Pre predstavu, Da Nang je tretím najväčším mestom Vietnamu (ako inak, hneď po Hočiminovom Meste a Hanoji) čo sa urbanizácie a ekonomiky týka. Keďže sa v jeho dosahu asi 100 km nachádza niekoľko pamiatok UNESCO, stal sa Da Nang naším východiskovým bodom pre ich návštevu. Práve v centrálnom Vietname sme mali možnosť najviac si vychutnať tú pravú vietnamskú kultúru aj s jej prenádhernými pagodami, kamennými drakmi a všakovakými ornamentami.

Da Nang Vietnam

Da Nang

My Son

My Son Vietnam

Ruiny hinduistických chrámov v My Son sú považované za jedny z najdôležitejších chrámových komplexov v juhovýchodnej Ázii. Často sú porovnávané s inými historickými komplexmi JV Ázie, ako napríklad Borobudur z Javy (Indonézia), Angkor Wat (Kambodža), Bagan (Mjanmarsko) a Ayutthaya (Thajsko).

Hue

Cisárske mesto Hue bolo sídlom dynastie Nguyen (do dnešného dňa patrí medzi najrozšírenejšie vietnamské mená) a hlavným mestom počas 1,5 storočia. Najdôležitejšou pamiatkou je rozsiahla citadela z 19. storočia, obklopená priekopou a hrubými kamennými múrmi. Zahŕňa cisárske mesto s palácmi a svätyňami, Zakázané purpurové mesto (kedysi cisársky domov) a repliku kráľovského divadla.

Hoi An

V centrálnom Vietname sme tiež mali možnosť vidieť historické centrum mesta Hoi An s úžasne zachovaným obchodným prístavom a ulicami nesúcimi prvky rôznych vplyvov.

Hoi An, Vietnam

Priadka morušová – ak si chcete z Vietnamu priniesť cenný darček, popýtajte sa na hodváb. Prekvapia vás až smiešne ceny.

Pekné, nie?

Južný Vietnam

V centrálnom Vietname sme si vychutnali čo sa dalo a po pár dňoch sme sa posunuli ďalej na juh, do Hočiminovho Mesta, kedysi nazývaného aj Saigon.

Napriek tomu, že Hanoj nami nebol detailne preskúmaný, bolo jasné už na prvý pohľad, že HoChiMinh je oveľa modernejšie mesto. Stratili sa miletičkovské outfity a pribudli značkové obchody…

Bohužiaľ, ubudli aj typicky vietnamské pamiatky. V Saigone totiž často narazíte na pamiatky západného typu práve kvôli vplyvu Francúzska počas koloniálneho obdobia. Katedrála Notre-Dame, budova Centrálnej pošty, Opera House či prezidentský palác. Všetky vám budú pripomínať európsky kontinent.

Rieka Mekong

Keď nás omrzelo mesto, vybrali sme sa stráviť 1 deň plavbou po delte rieky Mekong. Malou lodičkou sme sa povozili medzi ostrovčekmi a vychutnali si život na rieke. Tu nás zasvätili do pestovania lokálneho ovocia, vypočuli sme si tradičnú vietnamské hudbu alebo sme si pozreli ako sa vyrábajú kokosové cukríky. Áno, všetko tu bolo nastavené na turistov, no aj tak musím uznať, že to čo nám ukázali bolo silno zaujímavé a celú dobu som len neveriacky krútila hlavou akí sú Vietnamci vynaliezaví a speňažia všetko čo sa dá… Tu by sme si mohli brať príklad. 😉

Ostrov Phu Quoc

Po Ho Chi Minhovom meste sme zamierili ešte viac na juh, konečne k moru. Náš let smeroval na ostrov Phu Quoc. Hoci sa nejednalo o najkrajší ostrov aký som kedy videla, Phu Quocu pripisujem veľký význam. 😀 Nikdy v živote som sa nekúpala v tak teplom mori ako práve tu. Prvýkrát som tu skúsila aj  potápanie… ❤️

Nápad ísť sa potápať sa nezrodil v mojej hlave. Opäť? Nechala som sa ukecať. Opäť! Pôvodný plán bol ísť sa povoziť na loďke s tým, že sa možno pôjdem ponoriť… Iste 😀 Presne takto to funguje! Najväčší stres bol skok do vody, z lode, v plnej výbave (závažie okolo pása, kyslíková bomba na chrbte).

To si len tak stojíte na okraji lode, ledva sa držíte na nohách, lebo veď bomba so závažím vás ťahajú dozadu. Predstava, že s touto náložou skočíte do tej neuveriteľne čiernej hlbočiny je desivá. Adrenalín na maxime. Zrazu skočíte do vody a vnoríte sa v mikrosekunde ako plavák… Žiadne prudké klesanie ku dnu sa nekonalo. Veľmi som sa smiala. Som tragéd! 😀 Inak okrem problému s ušami pri zanáraní sa vo mne zakorenil už iba extrémne pozitívny pocit úplného kľudu a pokoja. Jediné nad čím som pod vodou myslela bol výdych a nádych. ❤️

Zaujímavý zážitok bol tiež lov kalamárov. 😀 Myšlienka super, len sme sa vrátili skôr ako sme niečo chytili. Náš ázijský spolucestujúci nezvládal toľké vlny a trošku sa pozvracal. 😀 Tak sme súcitne súhlasili, že sa vrátime skôr, nech toľko netrpí. Ale inak nádherný západ slnka sme videli…

Phu Quoc, Vietnam

Západ slnka

Okrem hodvábu z Hoi An si z Phu Quocu môžete priniesť perly. Nachádza sa tu farma, kde sa perly pestujú / chovajú. 😀 Ceny sú opäť extrémne ftipné.

Návrat

Naše cestovanie po Vietname bolo ukončené návratom do Hanoja, kde napriek vyčerpaniu a pretlaku zážitkov sme sa ešte vybrali k jazeru Hoan Kiem. Nachádza sa v historickej časti mesta a je typické svojim červeným mostom. Nemám dobrú foto, odpustite! 🙁

Samozrejme Vietnam je plný iných čarovných miest. Pokiaľ by som sa sem raz vrátila (a že sa aj vrátim), viem vám rovno povedať, čo ešte treba vidieť vo Vietname.

• Hanoj – z pochopiteľných dôvodov. Chcem ešte raz vidieť križovatku smrti… 😀 Srandujem!
  • Nha Trang – pláže, ostrovy, potápanie
  • Sapa – ryžové polia, vinice
  • Ha Long Bay – plavba loďou pomedzi útesy trčiace z vody ako dračie zuby

Zaujímavosti na záver:

• vietnamská mena Dong je ľahko pochopiteľná. Stačí si odmyslieť posledné 3 nuly a dostanete cenu ako v slovenských korunách
  • level angličtiny tu bol na úrovni: For me one Coke too! = 4 me 1 Coke 2 => 7x Coca Cola

Vietnam bez cestovky a s kultúrnym šokom bol v skutku silný zážitok. Dokonca až taký silný, že som sa sem o rok chcela vybrať opäť. Nakoniec som sa ale dostala do Indonézie

~Lenka Says~

PS: ak by ste potrebovali ubytko (nielen vo Vietname), skúste cez môj špeciálny link na Booking.com. Dostanete 10% zľavu.